Bart van Doorn, de ondernemer

Zeilend tussen de natuurlijke elementen op het Grevelingen sprak ik met mijn dochter over mijn voornemen een eigen zaak te starten. Al pratend over motivatie, mijn zwakke en sterke punten en de manier waarop ik in het leven sta, kwamen we al snel tot de conclusie dat mijn passie voor het zeilen mij het best illustreert. “Papa gebruik je passie om jezelf voor te stellen – want het gaat niet alleen om wat je allemaal hebt gedaan maar om wie je bent”.

Dus verwacht hier geen opsomming van alle feitelijke resultaten die ik gedurende mijn loopbaan bij Schiphol heb geboekt. Deze kunt u nalezen in mijn CV of op Linked-In. Wilt u mijn drijfveren kennen, weten wie ik ben en waar ik voor sta – lees dan verder.

Voorbereiding : Georganiseerd, Analytisch & Strategisch

Eerst check ik mijn materiaal: boot, veiligheidsmiddelen, zeilen, belijning, motor, anker, etc. De basis moet namelijk goed zijn. Is dit niet het geval dan zorg ik, of iemand die hierin gespecialiseerd is, dat dit op orde komt.

Vervolgens verdiep mij in de waterkaarten (koersen, dieptes, stromen en betonningen). Ik luister goed naar adviezen van andere zeilers of bemanningsleden en stippel vervolgens de koers uit.

Teambuilding : Mensgericht, Luisteren & Ontwikkeling

Voordat we de haven verlaten maak ik grondig kennis met de bemanning. Wie heb ik letterlijk en figuurlijk aan boord en wie niet? Hoe zet ik een bemanningslid in zijn kracht en hoe is zijn relatie tot de andere bemanningsleden? Wilt hij of zij naar dezelfde bestemming en wat zijn zijn/haar drijfveren?. Ik zet hierbij de juiste man of vrouw op de juiste plek en neem minder ervaren teamleden graag op sleeptouw om hen het zeilen bij te brengen. Bemanningsleden die niet kunnen zeilen is geen enkel probleem, diegenen die niet willen houd ik aan de kade.

Als natuurlijk gezaghebbende kapitein ben ik mij bewust van mijn verantwoordelijkheid. Ik ben loyaal naar mijn bemanning. Zij vertrouwen mij het roer toe en leggen hun lot in mijn handen. We kennen het doel dat we gezamenlijk willen bereiken en zijn klaar om te vertrekken.

De Bestemming : Doelgericht, Koersvast, Pragmatisch

De weg naar het doel kan op vele manieren worden bereikt, maar is afhankelijk van de wind en stroming. Soms gaat het voorspoedig met een voor-de-windse koers en soms moet je echt laveren om je doel te bereiken. Het gaat hierbij niet alleen om het bereiken van je doel maar ook om de weg ernaar toe. Hebben we voldoende plezier beleefd, zijn de minder ervaren bemanningsleden sterker geworden? Echter van de koers wordt niet afgeweken en het doel zal binnen de gestelde tijd, geld en kwaliteitseisen worden bereikt.

Tijdens de reis gaat niet altijd alles zoals voorspeld. De wind kan wijzigen, de boot kan mankementen oplopen of het doel wordt gewijzigd. Met leiderschap en creativiteit lossen we dit samen op.

Eenmaal het doel bereikt, dan hebben we dit samen gerealiseerd.

Het Resultaat: Vieren van resultaat, loyaliteit en duurzame relaties.

Het eindpunt is bereikt. De haven in zicht. Mijn team en ik zijn sterker geworden en het doel is bereikt. We tuigen af, maken de boot schoon en drinken een biertje op het resultaat. Er worden sterke verhalen uitgewisseld en we hebben een duurzame relatie opgebouwd. De basis voor vertrouwen en nieuwe gezamenlijke vaartochten.

Vanuit mijn hotelschool achtergrond weet ik de klant écht centraal te zetten. Door te luisteren, kritisch te zijn, maar ook vanuit mogelijkheden te denken ben ik in staat waarde toe te voegen aan het verduurzamen van relaties en daarmee een basis te leggen voor het realiseren van de ondernemersdoelstellingen.

Ik ga door waar anderen afhaken. Door oog te hebben voor de beweegredenen van anderen weet ik gulden middenwegen te bewandelen of waar nodig een kortere weg te nemen. Het doel staat altijd voorop maar de weg er naartoe is minstens zo belangrijk.

Bart van Doorn

c
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close